Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Pionier taniego latania wprowadza opłaty bagażowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Pionier taniego latania wprowadza opłaty bagażowe
fot. Brandon Karaca/Unsplash
„Tanie” latanie to przeszłość. Jak cenne są przychody dodatkowe z tytułu opłat bagażowych, przekonały się wszystkie linie lotnicze, zarówno niskokosztowe, jak i tradycyjne. Dopłata za przewóz bagażu to rzeczywistość, która nie ulegnie zmianie in plus. A zmiany Southwest Airlines to tylko potwierdzają. Po ponad 50 latach pionier budżetowych podróży lotniczy wprowadził opłaty bagażowe!

Podział na tradycyjne linie lotnicze i ich niskokosztowych odpowiedników, w kwestii warunków przewozu bagażu, już dawno się zatarł, gdyż domenę „tanich” operatorów implementowali przewoźnicy, oferujący dotychczas pełen zakres usług. Przychody z opłat bagażowych stały istotnym składnikiem przychodów dodatkowych i regularnym źródłem dochodów przewoźników lotniczych w Australii, Europie i obu Amerykach, gdyż w Azji darmowy przewozów większego bagażu podręcznego jest gwarantowany ustawowo.

Obecnie normalnością jest to, że Lufthansa czy Air France-KLM w najtańszej taryfie, nawet w przypadku podróży transkontynentalnych, nie zezwalają na bezpłatne nadanie bagażu rejestrowanego. O krok dalej poszedł Finnair, który zaczął pobierać opłaty za przewóz większego bagażu podręcznego, jeśli pasażer wykupił bilety w najtańszej taryfie klasie ekonomicznej (basic), a teraz podobną ścieżkę „usprawnienia operacji” obrał El Al.

W 2023 roku 20 największych operatorów na świecie zarobiło z tytułu przewozu bagażu ponad 33 miliardy dolarów amerykańskich, choć wcześniej bagaż był produktem-maszynką do zarabiania pieniędzy przez wyłącznie przez „tanie” linie lotnicze. Rynek się zmienia, więc „usprawnić” operacje postanowił również pionier budżetowego latania: Southwest Airlines, polityka „bagaż lata za darmo” odeszła do zapomnienia po ponad 50 latach obowiązywania.

Pierwsza sztuka bagażu rejestrowanego kosztuje teraz 35 dolarów amerykańskich, a nadanie do luku bagażowego drugiej sztuki bagażu jest droższe o dziesięć dolarów. Pierwszy na świecie niskokosztowiec wprowadził także limity wagowe i rozmiarowe bagażu podręcznego, a każda niesubordynacja wiąże się z koniecznością uiszczenia dodatkowej opłaty w trakcie boardingu. Nowa polityka dotyczy wyłącznie lotów zarezerwowanych 28 maja lub później.

Czas pokaże, czy zmiany zasad polityki bagażowej okazały się dla amerykańskich linii lotniczych korzystne. Przewoźnik prognozuje, że przychody z tytułu dopłaty za bagaż wyniosą około 1,5 miliarda dolarów przychodu rocznie, lecz operator może w tym samym czasie stracić 1,8 miliarda dolarów przychodu z powodu utraty lojalnych klientów, którzy dotychczas latali samolotami Southwest Airlines ze względu w względnie sprzyjającą politykę bagażową.

Nowa polityka bagażowa jest częścią szerszego zestawu zmian ogłoszonych przez pioniera „taniego” latania. Linie lotnicze poinformowały w lipcu ubiegłego roku, że rozpoczną sprzedaż miejsc przydzielonych, co stanowi poważne odejście od ich wieloletniej polityki otwartych miejsc. Pasażerowie będą mogli zacząć rezerwować nowe pakiety taryfowe w trzecim kwartale tego roku na loty zaplanowane na 2026 rok.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław: Londyn i Sewilla jesiennymi nowościami Ryanaira

Infrastruktura i lotniska

Wrocław: Londyn i Sewilla jesiennymi nowościami Ryanaira

inf. pras. 06 czerwca 2025

Maj jeszcze lepszy niż przed rokiem w grupie Norwegian Air

Pasażer i linie lotnicze

Maj dużo lepszy niż przed rokiem w Norse Atlantic Airways

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair obsłużył w maju blisko 20 mln pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair obsłużył w maju blisko 20 mln pasażerów

Rafał Dybiński 04 czerwca 2025

Tanie linie mocno urosną na Lotnisku Chopina

Pasażer i linie lotnicze

Tanie linie mocno urosną na Lotnisku Chopina

Mateusz Kieruzal 18 marca 2025

Niskokosztowcy ukarani w Hiszpanii

Biznes i przemysł

Niskokosztowcy ukarani w Hiszpanii

Mateusz Kieruzal 25 listopada 2024

Zobacz również:

Wrocław: Londyn i Sewilla jesiennymi nowościami Ryanaira

Infrastruktura i lotniska

Wrocław: Londyn i Sewilla jesiennymi nowościami Ryanaira

inf. pras. 06 czerwca 2025

Maj jeszcze lepszy niż przed rokiem w grupie Norwegian Air

Pasażer i linie lotnicze

Maj dużo lepszy niż przed rokiem w Norse Atlantic Airways

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair obsłużył w maju blisko 20 mln pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair obsłużył w maju blisko 20 mln pasażerów

Rafał Dybiński 04 czerwca 2025

Tanie linie mocno urosną na Lotnisku Chopina

Pasażer i linie lotnicze

Tanie linie mocno urosną na Lotnisku Chopina

Mateusz Kieruzal 18 marca 2025

Niskokosztowcy ukarani w Hiszpanii

Biznes i przemysł

Niskokosztowcy ukarani w Hiszpanii

Mateusz Kieruzal 25 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij